הנחיות למורה

הפדגוגיה הדיגיטאלית הממוחשבת מתבססת על השימוש באמצעים טכנולוגיים ממוחשבים במטרה לפתח את שיטות ההוראה, הלמידה וההערכה וליעל אותן, תוך התחשבות מרבית בהתפתחות המשמעותית באסטרטגיות החשיבה מדרג גבוה, התחשבות ביצירתיות, בשוני בין התלמידים, בלמידה עצמאית ובלמידה השיתופית. על כן, ראינו מן הנכון להציג בפניכם יחידת לימוד זו המכילה דוגמאות לשילוב טכניקות ממוחשבות שמורי העברית מוזמנים להשתמש בהן בתהליך ההוראה.


היחידה משלבת שאלות ברמות חשיבה שונות תוך כדי שימוש בכלים ממוחשבים, משמעותיים שהופכים את הלמידה לחווייתית ומשמעותית יותר עבור התלמידים.

יעדי החינוך הלשוניים הבאים לידי ביטוי ביחידה זו הם:

  1. הבנת קשרים לוגיים בסיפור.
  2. אפיון הדמויות.
  3. הבחנה בביטויים שונים בטקסט.
  4. גילוי מידע מפורש, זיהוי רעיונות ומסרים.
  5. תופעות לשוניות כאסטרטגיה חשובה להבנת הנקרא.

חברי צוות הפיתוח והכתיבה

מחברים: צוות המדריכים בחינוך הלשוני, עברית לבתי ספר ערביים-
גב' רידאן אבו אחמד
ד"ר אילנה אוטינגר
גב' אימאן עתאמנה-ח'לאילה
פיקוח, מעקב, וייעוץ לשוני ומקצועי:
ד"ר האני מוסא, מפמ"ר על הוראת העברית בבתי ספר ערביים

הנחיות לתלמיד

הטקסט שלפניכם מוצג בשתי רמות, טקסט רגיל וטקסט מפורש.
בטקסט המפורש תוכלו לקבל פרוש למילים קשות, המילים הצבועות בכחול. הטקסט המפורש מוצג ב – 4 חלקים, כאשר בכל חלק מוצג שלב אחר של התפתחות הסיפור. השלבים הם: פתיחה, השיא, מפנה, התרה.

קראו את הטקסט בתצוגותיו השונות וענו על השאלות המוצגות מתחת לטקסט.

תוכלו לנווט בין השאלות על ידי הקלקה על מספר השאלה בצד ימין או בסרגל למטה או לחלופין ללחוץ על המילה "ללשאלה הבאה" הנמצאת ליד השאלות מצד שמאל.

לשמירת העבודה הקליקו על אייקון המדפסת (למעלה משמאל) ובחרו בהדפסה ובשמירה כ PDF.

שאלות
שאלה 1
בַּסִיפּוּר הוֹפִיעוּ שָלוֹש מִלִּים זֶהוֹת בְּעִבְרִית וּבַעֲרָבִית. גְּרֹר אוֹתָן לְתוֹךְ הַטַּבְלָה הַבָּאָה:
ذُكرت في القصة ثلاث كلمات متشابهة في اللغتين العربية والعبرية جرّ الكلمات المتشابهة الى داخل الجدول التالي:
اللغة العربية הַשָּפָה הָעִבְרִית
يوم
معلمة
يد
לוֹ
חָלַם
מוֹרָה
له
حلم
تذكر
יוֹם
יָד
נִזְכַּר
שאלה 2
הַטֵּקְסְט מְסֻפָּר עַל יְדֵי:
שאלה 3
מָה עָשְתָה הַמּוֹרָה בְּכָל שִעוּר?
שאלה 4
אֵיךְ הִכִּירָה הַמּוֹרָה הַמַּחְלִיפָה אֶת הַתַּלְמִידִים?
שאלה 5
מִיהוּ, הַתַּלְמִיד שֶלֹּא הֵבִין אֶת הַשְּאֵלָה שֶל הַמּוֹרָה?
שאלה 6
בְּאֵיזוֹ שָפָה עָנָה אָמִיר לַמּוֹרָה?
שאלה 7
לָמָּה בְּבֵיתוֹ שֶל אָמִיר לֹא מְדַבְּרִים עִבְרִית?
שאלה 8
בַּטֵּקְסְט כָּתוּב:" הָיָה נִדְמֶה לוֹ שֶלִּלְמֹד שָפָה שְנִיָּה...".
לְמִי חוֹזֶרֶת הַמִּלָּה "לוֹ" בַּמִּשְפָּט?
שאלה 9
בְּשוּרָה 24 בַּטּקסט כָּתוּב: " אֲבָל הִיא חִיְּכָה חִיּוּךְ גָדוֹל".
מָה "הִיא" מְצַיֶּנֶת:
שאלה 10
לְמִי חוֹזֵר הַכִּנּוּי "הִיא" במשפט הבא:
"אֲבָל הִיא חִיְּכָה חִיּוּךְ גָדוֹל" לַתַּלְמִיד
שאלה 11
לִלְמֹד הוּא שֵם פֹּעַל שֶשַּיָּךְ לַשֹּרֶש:
שאלה 12
כְּתֹב אֶת הַמִּשְפָּט הַבָּא בִּנְקֵבָה:
אָמִיר הָיָה גֵּאֶה מְאֹד: לַשֵּם שֶלּוֹ יֵש מַשְמָעוּת יָפָה, גַּם בְּעִבְרִית!
שאלה 13
כְּתֹב אֶת הַמִּשְפָּט הַבָּא בְּרַבִּים:"שִעוּר עִבְרִית עוֹמֵד לְהַתְחִיל".